Produktmeny

Meny

Profilmeny

For lite eller for mye magesyre?

Å ha nok magesyre er et av de viktigste faktorene ved både fordøyelsen vår og immunforsvaret vårt.

Magesyre bryter ned maten til mindre næringsstoffer og gjør den klar for opptak i tarmene, i tillegg skal den forsvare oss mot parasitter, sopp, bakterier og virus. Men hvordan kan du vite om du har for mye eller for lite magesyre? Symptomene er nemlig ganske like..

Magesyre er satt sammen av flere komponenter som blant annet HCl, NaCl og KCl, enzymer, hormoner og vann, og skal ha en pH på mellom 1,5 og 3 for å fungere optimalt.

Kroppen bruker mye energi på å produsere magesyre, det vil si at hvis vi bruker mye energi på andre ting, så har ikke kroppen nok overskudd til å produsere nok magesyre. Stress er et eksempel på en energityv som stjeler mye av vår energi. Spesielt kronisk stress er noe som tapper kroppen vår. Når vi stadig går med dårlig samvittighet, eller følelser av å ikke strekke til eller ikke være god nok vil det tappe våre energireserver og sette kroppen i alarmberedskap. Noe av alarmberedskapen er å kutte ned på fordøyelsesprosessen, og som oftest ser vi at magesyreproduksjonen blir satt langt ned på prioriteringslisten til kroppen i denne beredskapen.

Fra gammelt av var stressreaksjoner skapt av redsel for at et rovdyr skulle ta oss, da kjente vi på stress, altså fight, flight eller freeze-reaksjoner. Da ville ikke kroppen bruke energi på å fordøye mat, men heller bruke energien på å overleve. Og når vi hadde overlevd, kommet unna faren, så slapp stresset taket, og kroppslige funksjoner gikk tilbake til normalen.

Vi går ikke så mye og kjenner på stresset av at et rovdyr skal ta oss i hverdagen lenger, men redselen for å ikke å strekke til, eller den dårlige samvittigheten skaper samme reaksjoner i kroppen vår som om at det var en bjørn som var i hælene våre, bare at ofte går vi med denne følelsen konstant, og stresset blir kronisk i stedet for en reaksjon som går over når faren er over.  

I hodet vårt går aldri faren over, hvis vi ikke da tar tak i dette og snur den trenden. Dermed minsker produksjon av magesyre, vi tygger ikke maten så lenge som vi bør og kanskje vi overspiser eller spiser for få måltider i løpet av dagen med for mye bearbeidede matvarer. Og slik blir fordøyelsen vår svekket, næringsopptaket blir dårligere og immunforsvaret vårt klarer ikke å gjøre jobben godt nok, vi blir oftere syke og kroppen kommer rett og slett i ubalanse.

Kopi magevondt.jpg

 

Hvordan sjekker du om du har for lite magesyre?

Det er mulig å sjekke dette hjemme på en enkel måte, og da er det to populære tester som mange leger og terapeuter som jobber med ernæring benytter seg av:

Begge testene utføres hver for seg på tom mage på morgenen:

Sitrontesten
Drikk saften av en halv sitron på tom mage, dette skal svi i magen om du har nok magesyre. Kjenner du ingen svie, så antyder testen at du har for lite magesyre.

Natrontesten
Ha en t-skje med natron (bikarbonat) i et halvt glass vann, drikk på tom mage. Natron vil reagere med magesyre og danne en rap om du har nok eller for mye magesyre. Raper du ikke innen 15 minutter antyder testen at du har for lite magesyre.

Rødbetetesten
Det er også en tredje test, som kanskje ikke er så kjent, men det er rødbete-testen:
Spis ca 100 gram ferske eller nykokte rødbeter, blir urin litt rødaktig eller rosa etterpå antyder testen at du har for lite magesyre.

lemon-3071893_1920.jpg

 

Symptomer på for lite magesyre

  • Sure oppstøt
  • Sviende og brennende fornemmelse i mellomgulvet
  • Dårlig ånde
  • Kvalme
  • Kvalme ette å ha inntatt kosttilskudd
  • Næringsmangler
  • Raping
  • Dårlig kroppslukt
  • Tungt å spise kjøtt
  • Trøtthet etter måltid
  • Oppblåst
  • Forstoppelse
  • Ufordøyd mat i avføringen
  • Hudproblemer
  • Håravfall og sprukne negler
  • Matvareintoleranse
  • Heshet
  • Irriterende hoste

Symptomer på for mye magesyre/refluks

  • Sure oppstøt
  • Sviende og brennende fornemmelse i mellomgulvet
  • Åndenød
  • Hoste 
  • Heshet
  • Uregelmessig avføring
  •  

Som du ser i oversikten kan for mye og for lite magesyre ha ganske så like symptomer. Ved plager med halsbrann og sure oppstøt gir eller anbefaler legene ofte magesyrehemmede midler som  protonpumpehemmere, som hemmer produksjonen av magesyre. For mange kan dette oppleves som lindrende og at det hjelper, særlig den første tiden ved bruk av preparatet. Problemet er at hvis du ikke har for mye magesyre så vil problemet egentlig bare vokse seg større på sikt og du vil få flere plager enn du startet med. I tillegg kommer slike syrenøytraliserende medikamenter med lange lister med bivirkninger og vær obs på at mange slike preparater inneholder aluminiumsforbindelser som skader helsen på mange måter.

Det er lurt å kartlegge om du har for mye magesyre eller om det er omvendt, som det aller oftest er, før du starter på en behandling eller gjør tiltak. Bruk gjerne hjemmetestene som beskrevet over for å få en indikasjon for hva som gjelder for din magesyre.

Hvilke lidelser som kan oppstå av for lite magesyre: 

  • SIBO/tarminfeksjoner
  • Fibromyalgi
  • Binyretretthet
  • Kronisk tretthet
  • GERD/LERD
  • Osteoporose
  • Anemi
  • Lave verdier av vitamin B12
  • Utvikling av kreft i magen senere i livet

 

Hva kan vi gjøre for å bedre fordøyelsen og balansere magesyren?

Magesyreproduksjonen er en komplisert prosess, blant annet er den avhengig av en del vitaminer og mineraler (dette blir optimalisert for deg personlig gjennom en hårmineralanalyse, om du velger å ta en slik test) og en del andre faktorer, men det er enkle grep du kan gjøre for å få det bedre.

 

  1. Få kontroll på kronisk stress. Dette vil gi deg en bedre hverdag også utenom fordøyelsen.
  2. Spis mindre og oftere (for store porsjoner belaster kroppen og gjør det vanskeligere å fordøye maten)
  3. Drikk utenom måltidene, vann tynner ut magesyren og det ønsker vi ikke når vi spiser
  4. Tygg maten ordentlig
  5. Unngå sukkerholdige og bearbeidede matvarer (ferdig-produkter)
  6. Gjør det du kan for å holde blodsukkeret stabilt
  7. Spis ren mat med næring, dvs fiberrike matvarer som grønnsaker og frukt, proteiner fra rent kjøtt og riktig fett, som olivenolje, avokado, nøtter, kokosfett og omega-3 (gjerne fra villaksolje)
  8. Unngå å røyke, drikke for mye alkohol eller kaffe
  9. Få nok søvn (nok søvn skaper bla. overskudd av energi og reduserer stress)
  10. 30 minutter daglig med aktivitet som gåtur, sykkeltur eller annet hjelper på humøret og fordøyelsen

 

 

Tilskudd du kan ta

  • Bitterurter som i dråpeform, eller som kapsler som i produktet pH Balanse (kjøpes her..)
  • Hvis du har veldig lite magesyre kan ofte Aciglumin (kjøpes på apotek) eller annet HCl-tilskudd være fordelaktig en periode for å øke magesyre.
  • Ta gjerne et enzym-kompleks i tillegg for å hjelpe kroppen med å fordøye maten du spiser, vi anbefaler Digezym Balanse (kjøpes her..)
  • Drikk gjerne saften av en halv sitron i et halvt glass med vann ca 15 minutter før store måltid
  • Rå eplecidereddik (med moder) kan vurderes, 1 ts-2ss i et halvt glass vann før måltid
  • Prøv gjerne periodisk faste
  • En hårmineralanalyse vil også avdekke ditt personlige behov for mineraler og vitaminer som også vil bidra til normal magesyreproduksjon (Les mer om hårmineralanalyse her..)



102 sano_digezym_balanse-0441.png112 sano_ph_balanse-0452_1.png

Skjermbilde.JPG                  Skjermbilde.JPG

 

 

Ved vedvarende eller kroniske problemer med fordøyelse eller annet, oppsøk alltid hjelp hos lege.

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×