Produktmeny

Meny

Profilmeny

Skal man ta eller ikke ta kalsium?

I medier kan man ofte høre at man må ta kalsium for å ta vare på skjelettet og ikke utvikle osteoporose (benskjørhet). Men det mange ikke vet, er at man også kan utvikle benskjørhet ved for mye av kalsium i vevet. Så hvordan kan man vite om man bør ta eller ikke ta mineralet? Og det er ikke bare for benskjørhet vi trenger kalsium...

Hva gjør kalsium i kroppen

Kalsium er et av de vanligste mineralene både i jordskorpen og i menneskekroppen. Mineralet er mest kjent for å bygge skjelett, eller egentlig så oppbevarer skjelettet kalsium (i tillegg til andre næringsstoffer). Det har mange andre viktige oppgaver i kroppen også, blant annet så deltar det i formidlingen av nerveimpulser, er essensielt når det gjelder å utløse sammentrekninger i hjertemuskulaturen, regulering av blodtrykk og er med i enzymreaksjoner. I tillegg bidrar kalsium med å kontrollere normale blodkoaguleringsmekanismer og syre/base-balansen. Kalsium er også viktig for at de ulike kjertlene i kroppen kan avsondre sine hormoner, slik at sånn som f.eks bukspyttkjertelen kan frigjøre insulin for å stabilisere blodsukkeret.

Samarbeid med andre mineraler (synergister og antagonister)

For at kalsium skal kunne komme inn i cellene og gjøre jobben sin, er det avhengig av blant annet flere andre næringsstoffer.

Vitamin D regulerer kalsiumopptaket i tarmen, sammen med kalsitonin og parathyroidea-hormonet (PTH).  Vitamin D fremmer opptaket av kalsium i tarmen og påskynder opptaket av kalsium i skjelettet om nivået av kalsium i serumet synker. Kalsitonin er et hormon som skilles ut av biskjoldkjertelen og bremser prosessen der kalsium frigjøres fra benbygningen. PTH (parathroidea-hormonet) frigjør kalsium fra benbygningen til blodet om nivået av kalsium i blodet blir for lavt.

Vitamin K2 bidrar til å dirigere kalsium til riktig plass i skjelettet, slik at det havner der det skal.

Vitamin C er kanskje ikke så kjent i sin forbindelse med kalsium, men vitamin C bidrar til kollagendannelse i bensubstansen. Og for at kalsium skal omsatt på en riktig måte må bensubstansen være til stedet.

Magnesium er en synergist og en antagonist til kalsium, dvs at magnesium fremmer opptak, men kan også dempe utnyttelsen av kalsium og dette kan igjen gi høyt blodsukker, da kroppen ikke vil klare å frigjøre nok insulin hvis kalsium blir hindret av for høyt magnesium.

Fosfor hjelper kalsiumet å holde seg inni skjelettet, dvs det hjelper til med å binde kalsiumet til proteinmatrisen i skjelettet.

Spormineralet Bor optimerer opptak og anvendelse av Kalsium i kroppen.

Andre mineralsynergister er Kobber, Kalium, Selen og Natrium. Andre vitaminsynergister er Vitamin E og vitamin A.

Antagonister til kalsium er Magnesium, Fosfor, Natrium, Kalium, Sink, Jern og Mangan. I tillegg er Bly og Kadmium tungmetaller som virker som antagonister mot kalsium.

Vitaminantagonister er vitamin A, B1, B3, B6, C og E.

Ofte virker synergister og antagonister sammen for reguleringen av næringsstoffer i kroppen. Og noen synergister kan derfor også virke som antagonister i noen tilfeller.

Ulike former av kalsium

Kalsium finnes i ulike former, noen lettere opptakelig enn andre.

Kalsium-magnesium-karbonat (i dolomitform) er en form av kalsium som er vanskelig å fordøye.

Kalisumkarbonat er den billigste formen for kalsium, men også den mest alkaliske (basedannende). Har du lav saltsyreproduksjon (lite magesyre) kan det være vanskelig å bryte ned denne formen. I tillegg kan slike billige kalsiumtilskudd i enkelte tilfeller inneholde tungmetaller som blant annet bly.

Kalsiumcitrat er en av de aller beste formene for kalsium, men også aminosyrebunnet kalsium, kalsiumlaktat, kalsiumglukonat, kalsiumglysinat, kalsiumfumerat, kalisummalat og kalsiumaspertat er lettere opptakelige kalsium-former.

Melk.jpeg

 

Symptomer på kalsiummangel

Muskelkramper Nervøsitet og angst  Glemsel
Kribling eller nummenhet i føtter og hender Takler stress dårlig Økt metabolsk hastighet
Osteoporose Irritabilitet   Høyt blodtrykk
Leddsmerter Tretthet   Høyt kolesterol
Kjeve- eller tannproblemer Søvnløshet  Histamin-allergier   
Løse tenner Hyperaktivitet Blødninger
Lang tid for at sår gror Lett deprimert   Blyforgiftning 


Symptomer på for mye kalsium

Tørste Kvalme og oppkast Utmattelse
Hyppig vannlating Magesmerter Tretthet
Hjerterytmeforstyrrelser Forstoppelse Hodepine
Muskelsvakhet Nyrestein Depresjon
Munntørrhet Appetittløshet Angst
  Metallsmak i munnen Osteoporose


Beste kilder til kalsium gjennom maten

Sesamfrø Tørket frukt Ost Persille Sild
Nøtter Eple Melk Brokkoli Gjedde
Mandler Nyper Tofu Grønnkål Sardiner
Bønner Appelsin Sojamelk Blomkål Krabber
Valmuefrø Annen frukt Egg Grønne bladgrønnsaker Tang

 
Hva hindrer kalsiumopptaket?

Kalsium påvirkes av østrogen, insulin, binyrekjertelene og thyroidea, som kan hemme opptak eller utskillelse av kalsium om de blir overaktive, dette kan igjen hemme effekten av D-vitamin, som igjen påvirker opptaket av kalsium i tarmen.

Mat kan også hindre opptak av kalsium, som oksalsyreholdige matvarer som spinat og rabarbra, bladbete, strandbete, fytinsyre i hvete, havre og andre kornslag. Kaffe og svart te kan øke utskillelse av kalsium i urinen.

Noen medikamenter kan også hemme kalsium-absorbsjonen, som f.eks krampeforebyggende (f.eks fenobarbiturater). Antacider eller syrenøytraliserende midler som hemmer magesyre inneholder aluminium-hydroxid som hindrer kalsiumopptak fra mage-tarmkanalen. Kortison (immundempende steroider) kan bidra til alvorlig kalsiumtap ved bruk i lengre tid.

Andre forhold som påvirker kalsiumopptaket negativt, kan være av helsemessige forhold som f.eks operasjoner på mage-tarmkanalen, nyresykdom, diabetes, alkoholisme eller andre malabsorpsjonssykdommer som gir diarè.


Skal man, eller skal man ikke ta kalsium?

Flere kanaler markedsfører at alle må ta kalsium og drikke nok melk for å få i seg nok kalsium for å forebygge osteoporose, altså benskjørhet. Og i mange tilfeller kan dette være en riktig måte å forebygge blant annet osteoporose, men ikke i alle tilfeller. Mange skal ikke ha kalsium, fordi de har mer enn nok av det. Faktisk kan også for mye kalsium også skape benskjørhet, og det er over 30 ulike mekanismer som kan være med på å utvikle denne sykdommen.

Men nå er det ikke bare for osteoporose man skal vurdere om man skal ta kalsium eller ikke. Kalsium er et svært viktig mineral for mange andre mekanismer i kroppen, for hormonproduksjon, for humør, for tenner, nerver og mange andre mekanismer. Riktig balansert jobber kalsium for deg og kroppen din. Ved ubalanser kan det skape plager, særlig hvis ubalansene får virke over lengre tid.

Så hvordan kan man vite om man trenger å ta kalsium? Jo, en hårmineralanalyse gir deg det riktige svaret. En hårmineralanalyse gir deg svar på hva du trenger i kroppen for å optimalisere helsen din og få næringsstoffene i balanse.



Kilder:
Näringsmedicinska Uppslagsboken av Peter Wilhelmsson
Vitaminer og Mineraler for et bedre liv, av Klaus Oberbeil og Norbert Treutwein
Sporstoffer og andre essensielle næringsstoffer av Dr. David L. Watts

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×